Soms denk je : bon, dear life, ik heb mijn portie miserie toch al gehad hé nu. Het is goed geweest vor mij… herkenbaar? Awel, ik zal u eens iets zeggen beste lezer: het zal het leven worst wezen of  ge uw portie miserie al hebt gehad of niet, er zal altijd wel een nieuw probleem opdagen. De kunst is om je telkens opnieuw te herpakken…

Vallen en opstaan

Dat vallen soms makkelijker is dan opstaan, bewijst alvast onze kleine bengel van nog geen anderhalf jaar oud die hier rondloopt. Hij valt soms op de grond door obstakels (hij kijkt niet graag naar zijn eigen voeten) of door zijn eigen lompigheid en krabbelt dan met iets meer moeite recht. En dat is best wel een gelijkaardige constructie van al de shit die wij mensen op ons levenspad kunnen tegenkomen. Life hits us hard sometimes, en dan is het aan ons om terug de rug te rechten en met opgeheven hoofd recht te staan en verder te wandelen.

De gouden tip

Is er een gouden tip dan om dat opstaan te vergemakkelijken? Ik denk van niet. Ik kan enkel meegeven wat voor mij werkt…

  1. Een potje huilen en je (even) wentelen in zelfmedelijden.
    Jep. Je leest het goed. Soms is dat eens NODIG. Maar het mag niet lang duren want dan is het weer contraproductief.
    Als ik een tegenslag te verwerken krijg, zoals mijn miskramen eerder, heb ik af en toe eens goed liggen janken. Ik ben een emotioneel mens en heb dat ook echt nodig om dingen te kunnen verwerken.
  2. Je actief richten op alle positieve aspecten die er NU in je leven zijn. Het klinkt als een groot cliché maar het is wel waar: als je vooral je focus verlegt naar wat er wel goed loopt, word je vanzelf wat relaxter. Al is dat uiteraard niet altijd makkelijk.
  3. Accepteer het feit dat je een tegenslag meemaakt. Het is niet omdat je je best niet teveel op het negatieve richt, dat je het straal moet proberen negeren. Want dat lukt toch niet. Ik hou me voor dat het leven een bumpy road is en dat dat er gewoon bij hoort. Hoe klote het ook mag zijn…En ik denk altijd: het kan altijd erger… Het helpt om dingen in perspectief te plaatsen.
  4. Kleine doelen stellen
    Soms helpt het om te besluiten om een soort van stappenplan op te stellen. Als je je niet lekker in je vel voelt (mentaal, fysiek) kan je bijvoorbeeld besluiten om elke dag minstens 20 minuutjes buiten te gaan. Of elke dag minstens 1 of 2 stukken fruit te eten. Afhankelijk van het probleem waar je mee worstelt kan je zo welk zaken bedenken dat je kan aanpakken en dit geleidelijk aan opbouwen naar meer stappen. Tot je je uiteindelijk beter voelt…Ik doe dat en dat werkt wonderen voor mij.
  5. Je vrienden vrienden laten zijn.
    Dit lees je waarschijnlijk twee keer, maar echt: je vrienden en familie zijn er voor je. Laat ze toe wanneer je dat nodig hebt, ook al heb jij misschien de neiging om je soms af te sluiten….Ik probeer altijd heel open te zijn naar iedereen, omdat ik het fijn vind om niet alsof te moeten doen. Als het niet goed gaat, gaat het niet goed….en dat is helemaal ok. Natuurlijk kan je niet van iedereen verwachten om altijd het hart op de tong te hebben. Maar het is sowieso een goed idee, naar mijn bescheiden mening althans.

Wat doe jij om er weer tegenaan te gaan na een tegenslag?

Dit vind je misschien ook leuk

Laat gerust een reactie achter :-)

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.