Paleo-project: de finale

Zoals jullie hier al lazen, ging twee weken geleden de laatste fase van het Paleo-project in. Dit hield in dat ik geen granen, geen zuiven, geen peulvruchten, alcohol, cafeïne, frisdrank, … meer mocht eten. Ondertussen is het project voor mij afgelopen.
Ik blik even terug op de voorbije weken en zal hier heel eerlijk in zijn, beloofd 😉 Hoe dit dus allemaal afliep, lees je hier!

paleo challenge

 

De laatste weken Paleo

De laatste twee weken diende ik alle granen van het menu te schrappen. Waarom niet, dat lees je hier. Wat mocht ik dan wel eten? Groenten, fruit, vlees, vis, noten en eieren. Daar heb je je antwoord ;-). In alle overzichten van de voorbije weken heb ik steeds voorbeelden gegeven van maaltijden. De voorbije twee weken heb ik er niets bijzonders aan toegevoegd. Wel dingen weggelaten. In plaats van de rijst, quinoa,…moet je meer groenten eten. Aardappelen heb ik wel af en toe gegeten. Ook al is dit voor die-hards niet toegelaten, blijft de aardappel een twijfelgeval binnen de Paleo-beweging. Ik vind persoonlijk dat aardappelen voedzamer zijn dan pasta of rijst. Daarom heb ik mezelf wel pureetjes toegelaten.  Het was eigenlijk in het programma de bedoeling om ook krachtvoeding toe te voegen (zoals niertjes, lever,…), maar eerlijk? Daar ben ik echt niet aan toegekomen. De geur van lever in de pan doet mij kokhalzen. Ik ben wel bereid om het ooit eens te proberen, maar today is not that day ;-). Hier zien jullie enkele voorbeelden van wat ik gegeten heb. (vlnr: slaatje met parmaham, rucola en zongedroogde tomaten, verse groentensoep met harissa (klik hier voor het recept), venkelpuree met gegrilde zalm, preipuree met roodbaarsje)

paleo laatste fase

 

Voordelen Paleo

Wat zijn voor mij persoonlijk de voordelen geweest van gluten- en zuivelvrij te eten?

– veel minder opgeblazen na de maaltijd 
mentale boost (want je hebt het gevoel lekker gezond bezig te zijn 😉 )
–  beetje gewichtsverlies zonder veel inspanning
nieuwe gerechten leren kennen (lange leve Pinterest en blogs!) en veel tijd in de keuken doorbrengen (kan voor sommigen eerder een nadeel dan een voordeel zijn). Mijn favoriete recepten waren de paleo-cruesli, bananenpannenkoekjes en Chocolate Chip Cookies.
– meer kennis opdoen over voeding door alle info die je leest
– de kwaliteit van je eten ligt hoog

Nadelen Paleo

Wat vond ik de nadelen aan dit soort “dieet” -want die zijn er natuurlijk ook- ?

– Beetje stress, doordat je weet dat je van alles niet zou mogen eten (kan verholpen worden door een goede maaltijdplanning, waar ik eigenlijk redelijk in suck.)
– Je kan ’s middags nooit eens gewoon een makkelijk boterhammetje of sandwich eten. Je moet echt vooraf plannen wat je meeneemt naar je werk als lunch. Dit is meestal geen probleem, maar soms staat je hoofd er niet echt naar en ja…dan wordt het improviseren of naar de winkel hossen in je lunchpauze.
– Om goed te zijn, moet je elke maaltijd groenten eten. Dus ook ’s morgens… Ik vond het een hele grote stap om ’s morgens groenten te eten. In het weekend lukte dit vrij aardig met een omelet en wat gebakken veggies. Maar op een doordeweekse dag? No way José. Dat ging moeilijk.
Prijskaartje. Je kan wel zeggen dat gezond eten niet duurder hoeft te zijn, maar eerlijk? Dat is niet waar. Noten en fruit kosten veel meer dan koekjes of andere niet-Paleo-stuff. Lekker biologisch vlees is duurder dan de legbatterijkip van het eerste prijs merk. Je kan perfect gezond eten wanneer je een beperkt budget hebt, maar dan moet je echt wel goed nadenken. 
Overload aan informatie: als je Paleo begint uit te pluizen, komt er een heleboel negatieve info op je af. Dit en dit en dat is slecht WANT: en dan volgt er een hele resem wetenschappelijk info. Dit kan soms wat verwarrend zijn. Bovendien puilt het internet uit van Paleo-blogs. Je wordt snel op het verkeerde spoor gezet. Mijn raad? Volg je eigen gezonde verstand een beetje!

Whats-the-Paleo-Diet-3

Zou ik het aanraden?

 Hmmm. Vind ik echt een moeilijke vraag. Ik ben geneigd om ja te zeggen. Ik vond het zelf een heel tof project, maar ik denk dat het voor veel mensen onhaalbaar is. Ook ik heb me er nooit volledig aan gehouden. Eigenlijk zou ik van alle smoesjes en excuses kunnen verzinnen, maar the bottom line is dat je er gewoon heel veel tijd voor moet uittrekken. Het lijkt me perfect voor mensen die begaan zijn met hun voeding, die gevoelig zijn aan gluten of koemelk bijvoorbeeld, en die genoeg tijd, routine én discipline hebben om zulke drastische veranderingen door te voeren. Maar voor een fulltime werkende mens is het niet evident.

Je moet telkens heel erg vooraf plannen, wil je het interessant houden. Want oké, je vindt letterlijk duizenden recepten en ideeën voor Paleo-maaltijden, maar je moet ze ook nog KUNNEN en WILLEN maken. Het is geen geheim dat ik graag in de keuken sta, en de BF ook. Maar voor mensen die niet graag koken, is dit echt geen optie ;-). 

De reden waarom ik het wel zou aanraden (voor even of voor langere tijd, of tja voor altijd wie weet ^^), is dat het een leuke manier is om met gezond eten bezig te zijn. Het is ook zo dat veel van de dingen die je gaat weglaten, “dikmakers” zijn. Dat bedoel ik echt letterlijk: ze geven je een opgeblazen gevoel zodra je er iets te veel van eet en je komt er van aan. Als je Paleo gaat eten, garandeer ik je dat je NOOIT een opgeblazen gevoel zal hebben. Maar als je dan plots wel gluten gaat eten, zul je het wel voelen, geloof me 😉

Dus kortom: probeer het zeker eens uit, maar verwacht er niet te veel van. Je kan ook perfect gezond eten zonder dat je van alles moet beginnen schrappen zoals brood en melk. Vertrouw ook nooit blindelings op blogs en info sites. Gebruik je gezond verstand en zie het als een uitdaging. Je zal sowieso heerlijke recepten ontdekken en dat alleen al maakt het de moeite waard!
Je zal op Life Is Good dus zeker nog Paleo en niet-Paleo recepten blijven ontdekken;-)

 

Laat gerust een reactie achter :-)

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.