Paleo-project: overzicht week 1

IMG_3475
Recept Heerlijke boekweitpannenkoeken.

Ik ben nu ongeveer een week bezig met fase 1 uit het Stap voor Stap Paleo-boek dat volgend jaar uit komt. De voorbije week was enorm druk maar ik moet toegeven dat het eigenlijk heel vlot verlopen is wat voeding betreft. Variatie genoeg en eenvoudige maar lekkere recepten. Ik heb maar één misstap begaan: gewoon gehakt kopen bij de slager. Ik vroeg gisteren toch maar eens voor de zekerheid of er gluten in het gehakt zitten en ze moesten het daar bevestigen.  Goddammit. Ik ga er dus nog wat meer op moeten letten. Ik heb uiteindelijk besloten om een wekelijks overzicht bij te houden van het Paleo-avontuur. Je kan zelf maar wat inspiratie opdoen natuurlijk :-)

Ontbijt

Ah het ontbijt! Ik ken heel veel mensen die het overslaan, maar ik ben toch al zover gekomen om voor mezelf te besluiten dat ik een ontbijt nodig heb. Geen ontbijt = rommelende maag om 9h30 + weten dat ik tot de middag geen eten heb = moordlustige Lien. Geen grapje.

Op het menu stonden o.a.:

-Glutenvrije havermout met sojamelk en wat rozijntjes
-Sojayoghurt met glutenvrije muesli
-Glutenvrij brood met wat geitenkaas of confituur
-Omelet met wortel en tomaatjes

De havermoutpap was uiteraard lekker. Een subliem ontbijt, vooral dan in de winter! Zeker als je er rozijntjes in doet, dat maakt het geheel wat zoeter. Het voorverpakte glutenvrije brood vond ik walgelijk slecht. Ik had het in de Delhaize gekocht (merk weet ik niet meer) voor iets minder dan €3. Ik vond het echt niet lekker en heb besloten om een van deze dagen eens zelf een glutenvrij broodje te maken of in de Bioplanet te kopen. Hopelijk smaakt dat wat minder naar karton.

paleo week 1

Lunch

Aan mijn lunches heb ik deze week veel plezier beleefd! Een glutenvrije en koemelkvrije lunch hoeft niet saai te zijn. Je kan vanalles combineren en van tevoren klaarmaken (zoals soep).
Op het menu stonden o.a.:

-Gerookte zalm met rijstwafels met een hele avocado (vruchtvlees van avocado met vork plat prakken, knoflook,peper, zout, citroensap erbij: HEERLIJK!)
-Knolselder-preisoep met maiswafeltjes, cherrytomaatjes
-Gerookte makreel met slaatje van komkommer, paprika, tomaat en glutenvrije boterham
-Carpaccio van gerookte zalm met citroen en olijfolie met ajuin en tomaat
-Courgette-wortelsoep met rijstwafels en kipfilet
-Boekweitpannenkoeken met geitenkaas, honing, Italiaanse ham en salade (klik hier voor het recept)

Diner

Ook het diner was allesbehalve saai! Ik vind het echt heerlijk om zoveel groenten op mijn bord te hebben.
Ik at er meestal een aardappel bij en een paar keer rijst. Een keertje had ik gewoon groenten en vlees en geloof me, de aardappelen heb ik toen niet gemist.

Enkele voorbeelden van mijn diner:

-Gegrilde zeeduivel met aubergine en courgette (klik hier voor het recept)
-Varkenshaasje met gestoofde spruitjes, schorseneren, champignons, cantharellen,
-Wokschotel met groenten, kip en rijst
-Wokschotel met groenten scampi’s en rijst
-Biefstuk met rode koolsalade en een gebakken aardappel
-Omelet met aardappel, paprika, champignons, tuinkers, tomaat, komkommer
-Spruitjes met gehaktballetjes

week 1 paleo project
Voila. Ik vond deze week eigenlijk heel plezierig. Ok er komt wel wat bij kijken (etiketten lezen, genante vragen stellen bij de slager, mismoedig de Sinterklaas-chocolade en speculoos moeten laten voorbij gaan, flauwe mopjes van de collega’s moeten ondergaan), maar ik voel me energiek en heb niet het gevoel dat ik iets “mis”. Nee wacht ik lieg, ik mis het brood en de chocolade. Maar goed, ik had het eigenlijk veel erger verwacht Tot volgende week voor een nieuw overzicht!

Laat gerust een reactie achter :-)