Paleo-project: Overzicht week 2 & 3

Het gaat snel! De voorbije twee weken zijn echt voorbijgevlogen. Het was vorige week niet evident om mij volledig te houden aan het glutenvrije – koemelkvrije principe, mede omdat ik een weekend in Berlijn doorbracht en een aantal restaurantbezoeken op mijn agenda stonden. Ai ai. Maar ik heb het zo goed en kwaad mogelijk gedaan en daarom geef ik jullie een overzicht van week 2 & 3 van de glutenvrije en koemelkvrije fase van het Paleo project waar ik aan meedoe, successen en failures inbegrepen ;-).

paleo week 2

ONTBIJT

Het is niet evident om steeds nieuwe dingen op tafel te zetten bij het ontbijt. Dit komt natuurlijk omdat je ’s morgens geen uur op voorhand wil opstaan en zo snel mogelijk de deur uit wil. Daarom eet ik eigenlijk meestal hetzelfde:

-Glutenvrije havermout
-Glutenvrije muesli met plantaardige melk of met sojayoghurt
-Bananenpannenkoeken (klik hier voor het recept) in het weekend
-Glutenvrije boterham met wat geitenkaas en kipfilet of confituur (dankzij de BF ben ik te weten gekomen dat dit best wel ok smaakt als je het toast of grilt in de oven)
-Omelet met spek en groenten (Paleo ontbijt keuze op hotel)

paleo lunch week 2

LUNCH

De lunch is altijd wat “leuker”. Dit kan je makkelijk de avond ervoor klaarmaken. In je middagpauze heb je ook wat meer tijd om eventueel op je werk of in de refter je ingrediënten te mengen. Toen ik in Berlijn was heb ik ook een tapasbar opgezocht die bekend stond voor haar heerlijk glutenvrije stokbrood. Je leest er meer over in mijn Berlijn post die binnenkort online komt ;-).  De leukste voorbeelden:

-Gegrilde calamaris met spinazie (lunch in restaurant, een van de betere keuzes)
-Tapas met glutenvrij stokbrood (restaurant in Berlijn)
-Slaatje met makreel en maiswafels
-Juliennesoep met rijstwafels en kipfilet
-Gevulde aubergine met gehakt en rijst (restaurant in Berlijn)
-Maiswafels met gerookte zalm en gemengde salade
-Slaatje met kip, blauwe besjes en noten (klik hier voor het recept)

paleo week 2 diner

DINER

-Tomatensoep met kikkererwten en chorizo (klik hier voor het recept) en een snee glutenvrij brood
-Biefstuk met groentjes
-Hazenrug met veenbessensaus en puree van zoete aardappel (glutenvrije keuze op restaurant)
-Curryschotel met kip en rijst (klik hier voor het recept)
-Salade met appel, spek, scampi’s (zonder dressing) (glutenvrije keuze op restaurant)

De balans?

De voorbije paar weken ben ik trots geweest op mezelf, omdat ik totaal andere keuzes heb gemaakt in bepaalde situaties die ik anders nooit zou gemaakt hebben. Op hotel heb ik een ochtend enkel wat omelet met spek gegeten (terwijl ik anders veel broodjes en koffiekoeken zou eten met choco bijvoorbeeld 😉 ), op restaurant bespeurde ik altijd de menukaart af, op zoek naar de beste opties. Ik sloeg koekjes en gebak af, de pralines waarmee kwistig wordt omgesprongen bij mij op de werkvloer (zeker in deze periode) heb ik met een zucht voorbij laten gaan en ik heb geprobeerd om altijd glutenvrij en koemelk vrij te eten.

Maar helaas, de eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik ook een paar keer “gefaald” heb. Ik vind dit wel niet heel erg, want ik ben ten eerste ook maar een mens en ten tweede is dit een proces op lange termijn. Je kan moeilijk van iemand verwachten dat die op een paar weken zijn levensstijl radicaal en volledig zou kunnen veranderen. Dit kan natuurlijk wel, maar dit lijkt me niet haalbaar. Bovendien is dit eigenlijk ook geen gemakkelijk periode om met zo’n ommezwaai te beginnen. De mensen verklaren mij nu al voor gek ;-).

Naast mijn successen heb ik dus ook wel enkele foute keuzes gemaakt (al dan niet per ongeluk). Zo at ik 1 dag in Berlijn frietjes, wat op zich niet zo gezond is, maar wel glutenvrij hihi (je vindt altijd wel een excuus!). Ik zwichtte de dag dat we terugkwamen ook voor een gewoon broodje en een koffiekoek. Ik had al zo mijn best gedaan en dacht “Fuck it, ik ben op vakantie”. Hier voelde ik me even schuldig over, but I moved on ;-). Verder heb ik ook per ongeluk gluten gegeten door bepaalde ingrediënten in gerechten waarvan ik niet wist dat ze gluten bevatten. Gehakt bijvoorbeeld. Ik was onlangs bij de slager en vroeg uit nieuwsgierigheid of er gluten in het bereid gehakt zitten. Tot mijn verbazing moesten ze dit bevestigen. Ik had wel de optie om onbereid gehakt te bestellen. Blijkbaar bevat de kruidenmengeling en de bewaarmiddelen die ze gebruiken wel degelijk gluten. Damn. Ik heb dus de hele tijd gewoon gehakt van de slager gegeten terwijl hier gluten in zitten.

Ik vind voor mezelf dat de voorbije weken goed zijn gegaan, hier en daar wat lastige momenten, maar we zijn nog maar 3 weken verder en ik ga gewoon door! Ik voel me goed, mijn buik voelt niet meer opgeblazen aan en voel me al wat beter in mijn vel. Driewerf hoera en tot het volgende overzicht!

 

Laat gerust een reactie achter :-)

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.