Paleo-project: overzicht week 4 & 5

Het is nog eens tijd voor een overzicht van de voorbije twee gluten- en koemelkvrije weken. Ik voeg er zelfs aan toe dat dit weekend volgende week fase 2 begint van het project: het schrappen van zuivel in z’n geheel. Waar in de eerste fase geiten- en schapenkaas nog toegestaan waren, ga ik deze nu ook volledig schrappen. We vliegen er volgende week dus in, maar eerst een overzicht van week 4 en 5 in fase 1. De voorbije twee weken waren druk, maar fijn. Al was het niet altijd even makkelijk om volgens de regels van fase 1 te eten. Op restaurant is het zeker niet evident, maar ik had mij van tevoren geïnformeerd. Ik moet toegeven dat het ook niet makkelijk is om al dat lekkers voorbij te laten gaan, ook al is dit overwegend goed gelukt.

 Ontbijt

Wat at ik de voorbije twee weken als ontbijt? Enkele voorbeelden:

-Glutenvrije havermout met amandelmelk
-Rode witloofblaadjes gevuld met zelfgemaakte garnaalsalade
-Pittige omelet met groenten (recept binnenkort online)
-Zelfgemaakte muesli met amandelmelk (klik hier voor het recept)

breakfast

forel paleo
Klik hier voor het recept van deze salade met forel.

Lunch

Enkele voorbeelden van mijn lunch, zoals een kerstlunch op restaurant:

– Pompoensoep
– Gebakken botervis met gegrilde kersttomaatjes en champignons (Paleo kerstlunch op restaurant)
– Rijstwafels met geitenkaas en plakjes avocado
– Gerookte forel en slaatje (klik hier voor het recept, ik liet de dressing achterwege en ging voor zelfgemaakte mayonaise)

 

Diner

Dankzij de feestdagen mocht het wel wat specialer zijn. Ik ben enkele keren op restaurant geweest en bij vrienden, en heb zo goed als kon paleo-keuzes gemaakt. Er werd gelukkig ook rekening gehouden met mijn wensen ;-)

-Steak met groentefrietjes van pastinaak en zoete aardappel (recept binnenkort online)
-Gebakken tonijnsteak met groene salade
-Stoofpotje van hinde (in rode wijn) met knolselderpuree en bospaddenstoelen (Paleo kerstmaal)
– Vispapillot (doradefilet) met ajuin, peterselie, champignons en kersttomaatjes
– Preischotel met gehakt en puree (klik hier voor het recept, ik heb de gewone kaas vervangen door wat pecorino en de melk door sojamelk)

diner paleo

Balans?

Ik had wel verwacht dat de feestdagen niet makkelijk gingen zijn, maar eigenlijk is dit nog vrij goed verlopen. Hier en daar op restaurant kon er geen rekening gehouden worden met het feit dat ik geen gluten of koemelk eet, maar dat neem ik erbij. Ik had besloten om, als het dan toch niet anders kon, er gewoon van te genieten. En dat heb ik gedaan. Waar het kon, at ik Paleo, waar dat niet kon heb ik me geen seconde schuldig gevoeld ;-). Ik vind dat het ook daarom draait: stap voor stap gezondere en bewustere keuzes te maken, en geen gigantisch schuldgevoel bij jezelf creëren wanneer het even anders uitdraait. Zeker niet in deze periode. Ik begin de volgende fase, wetende dat ik geen vier weken volledig gluten- en koemelk vrij heb gegeten. Maar eerlijk? Ik heb de voorbije 4 weken keuzes gemaakt, die ik anders nooit zou gemaakt hebben. Daar ben ik trots op. Op naar fase 2!

Laat gerust een reactie achter :-)