Voedingssupplementen #4: waar moet je op letten?

Als je zin hebt om je hele huis vol te stouwen met voedingssupplementen dan zal geen mens je tegen houden, en al zeker het world wide web niet. Op het internet vind je massaal veel aanbieders van voedingssupplementen. Ze beloven je de de crème de la crème van vitaminen en verzekeren je ervan dat al je kwaaltjes en pijntjes zullen verdwijnen door hun producten. Gelukkig is de consument anno 2014 een redelijk intelligent wezen -of dat mag ik toch hopen- en denkt wel twee keer na over al die mooie beloftes.

Aanbieders van supplementen

Je vindt tegenwoordig echt overal synthetische vitaminen en mineralen. Niet alleen grote supermarktketens en drogisterijen zoals Kruidvat, Carrefour, Delhaize,…maar ook de natuurvoedingswinkel,kleinere speciaalzaken,…noem maar op! Daarnaast heb je ook nog talloze direct-marketing bedrijven die via rechtstreekse verkoop supplementen aanbieden aan de consument en internetbedrijven die hiervan hun broodwinning van gemaakt hebben.

Als je de verpakkingen van supplementen in een supermarkt er eens op nagaat, dan zul je zien dat deze vol beloften staan. Gezonder haar, mooiere huid, sterkere botten, verbeterde weerstand,…. allemaal bewoordingen die fabrikanten gebruiken om hun producten aan de man te brengen. Ook op het internet worden ze de hemel in geprezen. Ik moet er soms om lachen, als je de marketeers zou geloven, zouden vitaminesupplementen alles genezen

Maar moet je zomaar geloven wat daar allemaal op staat? Natuurlijk niet!

Kwalitatieve supplementen of niet?

Hoe weet je wanneer je te maken hebt met kwaliteitsvolle producten in die jungle van supplementen?
Ah! De question du jambon, beste lezer!  Het antwoord daarop is heel eenvoudig : etiketten lezen 🙂
Ik ben de Europese regelgeving er eens op nagegaan (hier te raadplegen) en volgende zaken sprongen er voor mij uit:

Voedings- en gezondheidsclaims mogen NIET:

  • onjuist, dubbelzinnig of misleidend zijn (bijvoorbeeld wanneer een levensmiddel ten onrechte of zonder wetenschappelijke onderbouwing een geneeskrachtige werking wordt toegeschreven)
  • aansporen tot consumptie van een levensmiddel door te stellen of direct dan wel indirect te suggereren dat een evenwichtige, gevarieerde voeding niet alle noodzakelijke nutriënten bevat

Voedings- en gezondheidsclaims moeten WEL aan deze voorwaarden voldoen:

  • de aanwezigheid, de afwezigheid of de beperkte hoeveelheid van een nutriënt of stof waarvoor de claim wordt gedaan, heeft een wetenschappelijk bewezen heilzaam nutritioneel of fysiologisch effect;
  • de nutriënt of de stof waarvoor de claim wordt gedaan, is aanwezig in een hoeveelheid die volstaat om het geclaimde nutritionele of fysiologische effect te bewerkstelligen;
  • de nutriënt of de stof waarvoor de claim wordt gedaan, is aanwezig in een direct consumeerbare vorm;
  • er moet worden voldaan aan de specifieke gebruiksvoorwaarden. Zo moet de werkzame stof (bijvoorbeeld vitaminen, vezels, enz.) in het levensmiddel in een voldoende grote hoeveelheid aanwezig zijn om heilzame effecten te hebben.

Hieruit kunnen we opmaken dat de regels in Europa redelijk streng zijn wat betreft voedingclaims. Dus ook die van supplementen.
Fabrikanten kunnen in Europa dus niet zomaar dingen gaan beweren die niet juist zijn. Of dat is toch het ideaal.
Maar wat is dan eigenlijk het addertje onder het gras?

De opneembaarheid van de supplementen tiens! Als jij een vitaminesupplement inslikt, maar je lichaam neemt het niet goed op, dan heb je in sé gewoon veel geld betaalt voor een duur plasje 🙂

It’s a dirty job, but someone has to do it : etiketten lezenVitamine-ABC-Oei-ik-groei

De kwaliteit van voedingssupplementen varieert naargelang de hoeveelheid, diversiteit en opneembaarheid van de voedingsstoffen. 

Wat mag er bijvoorbeeld wel in zitten?

– Voor vitamine B6 is pyridoxal-5-fosfaat  biologisch de meest actieve en wordt dus het beste opgenomen.
Vitamine D en K in de natuurlijke vorm: D3 (ergocalciferol) en K1 (fytomenadion).
-Let op de waarde van magnesium en selenium. Goede supplementen bevatten minimaal 50μg selenium en een goed opneembare vorm van magnesium (citraat of aspartaat, niet oxide).
-Let bij multivitaminen op een volledig aanwezig B-complex met B1, B2, B5, B6 (20mg of meer) en 200μg B12.
– Vitamine E als d-alfa-tocoferylsuccinaat. Van vitamine E (tocoferol) bestaan vele vormen, waaronder de meest voorkomende: d-alfa-tocoferyl (als succinaat). 

Wat mag er eigenlijk niet in zitten?

-Oxides, sulfaten en fosfaten : deze nemen onze darmen minder goed op ( oftewel: je betaalt je blauw voor niets)
-E-nummers (geur- en kleurstoffen, conserveermiddelen, glutamaat)
-Fosfor (dit krijgen we normaal gezien ook genoeg binnen)
-Natrium (=zout. Een Westerse leefwijze levert ons meer dan genoeg zout)

Conclusie

Ik geef het toe : ook ik heb wel eens vitaminen gekocht en geslikt. Maar nu ik me er wat meer in heb verdiept, kom ik voor mezelf tot de conclusie dat het misschien toch wel wat geldverspilling is. Aangezien ik behoorlijk gezond eet (veel groenten en fruit) en genoeg beweeg, heb ik eigenlijk helemaal geen extra vitaminen nodig. Maar goed, ik spreek natuurlijk vanuit persoonlijk inzicht. Wat ik voor mezelf onthoud is dat vitaminesupplementen gemaakt zijn door bedrijven met als eerste doel : winst behalen. Het zijn en blijven synthetische materialen die we eigenlijk niet nodig hebben. De natuur voorziet ons namelijk van alle vitaminen en mineralen die we nodig hebben om te kunnen functioneren, op voorwaarde natuurlijk dat je een goede levensstijl erop na houdt ;-).
Zal ik nog snel vitaminen kopen? Neen, ik denk het niet. Maar ik denk dat ik wel een extra stuk fruit, of een extra portie groenten neem volgende keer. En misschien wat meer naar buiten, het zonlicht in!

 

Meer informatie over vitaminen en mineralen? Dan raad ik je volgende boeken aan:

Laat gerust een reactie achter :-)

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.