Superfoods deel 2: De lekkerste superfoods

Je houdt van lekker eten? Het woord “gezond” doet je niet wegrennen van walging terwijl je “Ik wil chips en frieten verdomme!” over je schouder roept ? Dan is dit artikel misschien wel iets voor jou. Je vindt in deze post namelijk enkele superfoods die ik zelf al geprobeerd heb en best wel lekker vind. Zoals je zal zien, zitten er ook dingen tussen die helemaal niet zo exotisch zijn. Je vindt ze dus makkelijk in de winkel.
Weet je niet wat superfoods zijn? Lees dan even het eerste artikel in deze serie.
Even in het kort : superfoods zijn voedingsmiddelen die een hogere concentratie aan vitaminen, mineralen en anti-oxidanten bevatten dan de “gemiddelde” voeding.
Klaar? Hier komen ze!

Hennepzaad
hennepOk,ik geef toe:
hennep klinkt als iets wat middeleeuwse heksen gebruikten in hun dubieuze brouwsels. Maar alle gekheid op een stokje; hennepzaad is echt heel lekker. Het smaakt een beetje naar nootjes en ik doe het vaak in mijn muesli, havermout of yoghurt en soms in vinaigrette voor op salades. Als je af en toe smoothies maakt, kan je er ook een klein lepeltje in mixen.

 

 

Chiazaad

chia

Chiazaad eet ik af en toe eens, ook weer gemengd door yoghurt, muesli,havermout en soms als topping op avocado of confituur (lekker!). De zaden bestaan voor 40% uit gezonde vezels en 20% uit onverzadigde vetzuren. De reden waarom ik dit maar af en toe eet, is dat chiazaad enkele nadelige effecten kan hebben als je er teveel van consumeert. Wie bloedverdunners neemt, wordt afgeraden chiazaad te consumeren omdat het een bloedverdunnende werking heeft. Bovendien kan teveel chiazaad ook allergische reacties uitlokken. Er wordt ook aangeraden om de zaden eerst een twintigtal minuten te laten weken in water. Op die manier krijgen ze een gel-achtige textuur, waardoor ze makkelijker in je lichaam worden opgenomen. Dit heb ik zelf nog niet geprobeerd, maar het komt er aan in een volgende post!

Gojibessen

gojiSnackbesjes! Dat zijn het! Gojibessen kan je gerust tussendoor eten. Een beetje zoals rozijnen of gedroogde veenbesjes eigenlijk. Je kan ze ook door je salade doen, of door je smoothie. Ze zijn vrij zoet van smaak en best wel klein. Ik heb er gekocht in Kruidvat, maar vond deze niet zo heel lekker. Ik raad je aan om ze in een biowinkel te kopen, omdat ik vind dat ze daar toch van betere kwaliteit zijn. Gojibessen is eigenlijk een fancy schmancy benaming voor de vruchtjes van de “boksdoorn”, een plant oorspronkelijk afkomstig uit Azië. De plant wordt tegenwoordig in West-Europa gekweekt en is daar ook verwilderd. In België en Nederland woekert de plant onder andere langs en in de duinen.

 

Lijnzaad
lijnzaad

Lijnzaad heeft een vrij neutrale smaak. Je kan het in gebroken of in hele vorm kopen. Het verschil zit hem erin dat je de ongebroken zaadjes best fijnmaalt voor je ze aan je gerecht toevoegt, anders kan je lichaam ze moeilijk verteren. Waarom dan niet meteen de gebroken lijnzaadjes kopen? Aha, goeie vraag, beste lezer! Sommigen zijn van mening dat ze voedingsstoffen het best bewaard blijven in de ongebroken vorm, en zodra je ze wil gebruiken, kan je ze best zelf fijn stampen. –Niet met je voet natuurlijk, maar met een vijzel in een kommetje-duh-. Op die manier ben je zeker dat je alle goede eigenschappen binnenkrijgt. Lijnzaad bevat omega 3 en 6, vitamine B1 en 2, calcium, magnesium, zink én kalium. Ik eet af en toe eens een lekkere boterham met plattekaas, en dan doe ik er soms een koffielepeltje lijnzaad over, voor een beetje crunch en omdat het lekker is natuurlijk. Je kan het ook door je cake of koekjesdeeg doen, of in yoghurt en muesli. De mogelijkheden zijn eindeloos!


Kokosvet
kokosolie
Kokosvet kent, zoals alle superfoods het betaamt, zowel voorstanders en tegenstanders. Kokosvet is en blijft een verzadigd vet, net zoals gewone boter en olijfolie. Voorstanders claimen dat kokosvet makkelijk afbreekbaar is dan traditionelere vetten, en daarom gezonder is. Ze stellen ook vast dat kokosvet veel gezonder is om in te frituren, bakken of braden omdat het, in tegenstelling tot andere vetten, niet oxideert wanneer je het verhit. Het vormt dus geen transvetten bij verhitting, in tegenstelling tot gewone olie zoals olijfolie. Even ter verduidelijking : transvet is niet goed! Tegenstanders zeggen dat dit allemaal bullshit is, en dat verzadigd vet slecht is, in welke vorm dan ook. Ik neem kokosolie in dit lijstje op omdat ik het wel fijn vind om ermee te werken. Wokken bijvoorbeeld. Ik weet dat niet iedereen fan is van dit product maar ik heb er al zoveel goeds over gelezen, dat ik denk dat af en toe wat kokosvet zeker geen kwaad kan!

Bosbessen

BosbessenAaaah bosbessen. Wat een hemelse lekkernijen zijn dat eigenlijk!! Ik zou deze besjes elke dag kunnen eten, zo lekker vind ik ze! Mijn portemonnee zal dan hoogstwaarschijnlijk wat tegensputteren, want deze delicieuze besjes zijn vrij duur. Van alle fruit en groenten bevatten bosbessen de meeste anti-oxidanten. Ze danken hun blauwe kleur aan “anthocyaan”, een werkzame stof die goed is voor de hart en -bloedvaten. Hoe je ze eet? Dat laat ik volledig aan jou over. Mijn favoriete manier? Je neemt een bes en je steekt hem in je mond. :-)
Je kan ze ook in verwerken in muffins,smoothies,muesli en dergelijke, maar puur natuur vind ik ze het lekkerst!

Avocado
avocado

Deze groene vrucht is wat mij betreft een van de meest veelzijdige ingrediënten in mijn keuken. Ik beschouw dit als een echt superfood omdat een avocade van nature rijk is aan onverzadigde vetten, vezels, vitaminen en mineralen. Ik maak vaak guacamole (avocado pletten, teentje look , peper en zout en wat citroensap erbij), maar gebruik hem evengoed in salades of als ingrediënt bij dipsausjes. Bovendien is avocado ook subliem in combinatie met verse krabsalade. Naar het schijnt is het ook goed voor je huid, zowel wanneer je hem eet als wanneer je er een maskertje mee maakt voor op je gezicht. Ik vind dit persoonlijk zonde, ik eet hem liever op ;-).

Pure chocolade

pure chocoladeSave the best for last, zo gaat het spreekwoordelijke gezegde. Vandaar het laatste superfood in mijn lijstje: pure chocolade. Ik spreek pas over pure chocolade wanneer het cacaogehalte 70% of meer bevat. Hoe hoger je cacaogehalte, hoe minder suiker er in je chocolade zit. Dus chocolade met 85% cacaogehalte bevat “slechts” 15% suiker.

De laatste jaren zijn er al behoorlijk veel tegenstrijdige meningen verkondigd over het feit of  pure chocolade dan wel of niet gezond zou zijn. Blijkbaar is er ondertussen toch een consensus bereikt : namelijk dat pure chocolade wel degelijk gezond is indien het met mate wordt gegeten. *Geeuw* wat een oersaai statement. Dit wordt over zoveel dingen gezegd (kijk maar naar de hele heisa over rode wijn). Het zal me eerlijk gezegd een worst wezen, want pure chocolade is bovenal LEKKER. Ik heb wat research verricht en dit is wat ik vond: pure chocolade  bevat een heleboel flavonoïden (anti-oxidanten dus), die goed zijn voor je lijf. Natuurlijk zitten er niet enkel anti-oxidanten in pure chocolade, ook al bevat ze dan 85% cacao. Er zit ook vet en suiker in, vandaar dat je er niet te veel van moet eten. Frappant weetje : zodra je chocolade gaat opwarmen (in bain marie bvb) verdwijnen de anti-oxidanten, en heb je gewoon een vet/suikermassa over. Dus sorry people: chocolade fondue is echt een no-go. (Waar is die doos met zakdoeken?)

 Benieuwd naar deel drie uit deze serie : superfoods van bij ons?
Wat is jouw favoriet uit dit lijstje? Heb je ze allemaal al eens geproefd? Laat gerust een comment na!
Nog meer weten over superfoods? Dan raad ik je deze boeken aan:


 

 

Laat gerust een reactie achter :-)