Sushi : gezond of niet ?

Sushi: gezond of niet?

Wie mij kent weet dat ik elke dag chocolade zou kunnen eten.
Maar ook sushi.
Want sushi is euh- VERSLAVEND LEKKER !
Het liefst eet ik een mix van sushi en sashimi. 
Maar wat is het verschil tussen deze twee? En is sushi wel gezond?

is sushi gezond

Sushi en Sashimi 

sashimiZe zouden wel namen van een duo dwergkeeshondjes kunnen zijn, maar sushi en sashimi zijn eigenlijk twee gerechten uit de Asian Cuisine. Meerbepaald de Japanse keuken !
De meeste mensen denken dat sushi de verzamelnaam is voor die typische rauwe vis, maar niets is minder waar. De typische rauwe vis wordt namelijk sashimi genoemd. Heerlijke verse, rauwe tonijn of zalm bijvoorbeeld, in sneetjes gesneden en zonder de kleefrijst erbij. Dat is sashimi ! 

De term sushi staat eigenlijk voor Japanse kleefrijst met rijstazijn in combinatie met  vis of schelpdieren, ei en/of groenten. Er wordt steevast gember, sojasaus en wasabi bij geserveerd voor een all-in-sushi experience . Oh jee, het water loopt me al in de mond door er over te schrijven. Even het kwijl van mijn toetsenbord afvegen (…).sushi

Pleaaase, laat sushi gezond zijn !

Wat mij eigenlijk interesseert, is te weten of sushi en sashimi wel gezond zijn. Ik eet het namelijk redelijk vaak en verkeer misschien onterecht in de veronderstelling dat deze goddelijke hapjes vreselijk gezond zijn en goed voor de lijn. Maar op wat baseer ik mij eigenlijk? Door het feit dat er geen vetstoffen aan te pas komen ? Door het feit dat groenten, vis en rijst niet ongezond kunnen zijn? Hmm. Tijd om mijn favoriete eten eens onder de loep te nemen.

Ingrediënten van sushi

Zoals ik al zei, bestaat suhi uit kleefrijst met rijstazijn. Op zich is de witte kleefrijst natuurlijk niet super gezond. Ik leg uit :sushi maken
witte rijst wordt eerst ontdaan van het niet-eetbare kaf. Daarna worden ze “geslepen” , dit houdt in dat de buitenste laag (het vlies of de zemel)  van de rijstkorrel “los” wordt gemaakt.
Het is juist dat vlies dat vol goede voedingsstoffen (vezels, ijzer en vitaminen) zit. Bij bruine rijst (of zilvervliesrijst) is het vlies wel nog aanwezig.
Door het feit dat witte rijst geslepen is, wordt het bovendien ook sneller verteerd, waardoor ze gerekend worden tot de snelle koolhydraten. Minder gezond dus….

Maar goed ! De rijst maakt slechts een deel uit van sushi. Daarnaast hebben we nog groenten, ei en vis. Hier valt uiteraard niets op aan te merken. Alleen moeten we wel opletten voor de kant en klare, goedkope sushi die verkocht wordt in supermarkten of discountwinkels. De vis die gebruikt wordt bij goedkope sushi is vaak van bedenkelijke kwaliteit.

Heel het boeltje wordt vaak samengehouden met Nori. Dit is het zwarte velletje rond de sushi, oftewel gedroogd zeewier. Van zeewier is aangetoond dat het gezond is. Zeewier bevat veel vitaminen, ijzer, jodium en ijzer. Allright ! 

sushiDan komen we aan de saus. De meeste mensen dopen hun sushi al dan niet met stokjes in een mengsel van sojasaus en wasabi. Sojasaus is op zich niet heel erg ongezond , maar het bevat wel erg veel zout. In Japan wordt hier dan ook heel zuinig mee omgesprongen terwijl wij, in het Westen, het gewend zijn om ons van rijkelijk veel sojasaus te bedienen. Wasabi is een specerij (een groenig goedje) dat gemaakt wordt van de wortel van de wasabiplant.  Het zorgt voor een ietwate “pikante” en scherpe smaak wanneer je een beetje toevoegt aan je sojasaus. Je moet er voor zijn, maar ik vind het wel lekker. Wasabi is rijk aan vitamine B6, vitamine C en foliumzuur. Verder bevat het veel mineralen, zoals zink, ijzer, kalium, fosfor, mangaan, calcium en koper. Helaas kom ik vaak tegen dat er meestal “imitatiewasabi” gebruikt wordt omdat de echte niet lang houdbaar is. Imitatiewasabi wordt gemaakt van  een mix van de bladeren van wasabi, mierikswortel, mosterd en radijs. Op zich ook niet slecht. Tenslotte krijgen we vaak  Gari (ingelegde gember) op ons bord sushi. De echte reden hiervoor is dat de gember onze smaakpapillen neutraliseert. Japanners eten ze tussen verschillende hapjes door, zodat de smaak van je vorige sushi die van het nieuwe hapje beïnvloedt. Handig ! Bovendien is gember ook nog eens gezond dankzij de vele mineralen en vitaminen die het bevat. Gember zit vol antioxidanten en bevat amper calorieën. Gember eten zou een positief effect hebben op de spijsvertering, de maag en de longen. 

Conclusie

Ik presenteer jullie de saaiste conclusie ooit : sushi is noch superongezond noch supergezond. Eet het met mate en overdrijf niet met de sojasaus.
Kies voor varianten zonder mayonaise (zoals California rolls bijvoorbeeld) en ga als het kan voor sashimi ! sushi

Laat gerust een reactie achter :-)