Motivatie om te sporten: hoe pak ik het aan?

Motivatie om te sporten: innerlijke strijd

Jezelf motiveren om te gaan sporten is niet altijd evident. Soms heb je gewoon ECHT GEEN ZIN om eraan te beginnen ;-). 

Herkennen jullie het volgende?

Je hebt een drukke werkdag achter de rug. Het aantal koppen koffie dat je achterover hebt geslagen, kan en wil je zelfs niet tellen. Je hebt een punthoofd van de telefoontjes en een droge keel van de aircoinstallatie.  Jouw bureaustoel heeft 8 uur lang een veel te intiem contact gehad met je achterste en je voelt je eigenlijk wat stram.
Misschien komt er ook wat nekpijn of schouderpijn bij kijken.
Je staat op het punt te vertrekken naar huis. Het liefst van al wil je gewoon linea directa naar huis sjezen, de zetel in ploffen en pizza eten (pizza hawai FTW, ja ik ben er zo één, ja!) met je favoriete Netflix-serie op de achtergrond.

Maarrrrrr je denkt in jezelf….

Ik zou eigenlijk toch moeten gaan sporten!

POEF.
Plots komt er een stemmetje bij in je hoofd  – ik ben niet schizofreen hé mensen, geef maar toe dat dat stemmetje er is 😉  

Ja maar…..

En zo begint die innerlijke struggle, waarin dat ene stemmetje allerlei excuses probeert aan te halen om je toch maar te overhalen om op je luie krent te kunnen gaan zitten voor de TV.

Het is eigenlijk al laat hé.
Zijt ge niet al een beetje moe? 
En die spierpijn van vorige keer is nog niet helemaal weg, misschien moet ge toch even pauze nemen?
Overtrainen is niet goed hé!

En ja, kom zeg, het is al donker….
En ge moet eigenlijk ook nog boodschappen doen.
Eigenlijk hebt ge helemaal geen tijd om te sporten. 
En ook niet zo veel zin.
Maar ja het doet wel deugd hé, erna.
Maar als ge al moe zijt…heeft het dan zin?
Kunnen we het niet naar morgen verzetten? Morgen lukt het wel!
Ah nee, dan gaan we eten met de vrienden…
Maar overmorgen kan het zeker!
Denk ik toch….
Pizza hawaaaaiiii hmmmmmmmmm.
Zetel….dekentje….chillen…. 

 

Motivatie sport

Hoe motiveer je jezelf?

Ik sport al jaren heel regelmatig maar laat je niets wijsmaken: ook als je sportief bent, moet je jezelf soms echt aansporen om iets te doen. 

Hoe doe je dat het best? Ik deel graag mijn persoonlijke tips die mij helpen bij het onderhouden van mijn sportroutine.

1) Stel een doel

Het is belangrijk om een doel voor ogen te hebben. Dit is voor iedereen anders en dat is logisch. Ik heb bijvoorbeeld geen kinderen en een flexibele job, waardoor ik meer tijd kan vrijmaken om te sporten.
De mama’s en papa’s onder ons hebben uiteraard wat minder flexibiliteit op dat vlak. Toch is het goed om jezelf een doel te stellen op sportvlak. Als je helemaal niet sportief bent, kan je bijvoorbeeld zeggen dat je vanaf nu elke dag in je lunchpauze 15 minuten je benen gaat strekken. Of 1 keer per week een grote wandeling gaat doen.  Je kan ook als doel hebben om twee keer per week een groepsles te gaan volgen bijvoorbeeld. Denk na over wat haalbaar is voor jou en schrijf het neer.

Mijn huidige fitnessdoel is bijvoorbeeld om minstens 5 keer per week te sporten.  In die 5 dagen wil ik minstens 3 keer gaan hardlopen. Onder sporten versta ik ook een uur stevig gaan wandelen bijvoorbeeld. Dat doe ik dan meestal 2 keer per week, naast het lopen. Het kan ook gaan om yoga, of fietsen of eender wat van fysieke activiteit. 

2) Plan je sport consistent in

Eens je een doel voor ogen hebt, plan je het best in je agenda. Kijk zelf wanneer jou het beste uitkomt om aan sport te doen, plan het in en hou je er aan! Plan niets anders in tijdens je “sportmoment” tenzij het echt noodzakelijk is. Hoe consistenter je hierin bent, hoe makkelijker het gaat om je hieraan te houden. Het gaat erom een beetje zelfdiscipline te kweken, niets meer of minder :-).
Ik weet dat ik 3 keer per week wil lopen en heb daar standaard maandag, woensdag en vrijdag voor ingepland. Ik weet dus dat ik op maandag en woensdag dus géén plannen maak met andere mensen, omdat ik na het werk gewoon wil sporten, thuis komen, eten en chillen. Op vrijdag is dat een ander paar mouwen uiteraard :-).

3) Wees flexibel en lief voor jezelf

Tegelijkertijd moet je je flexibel opstellen. Wat wil ik hiermee zeggen? Als je echt een keer een dag moet overslaan omdat je een belangrijk event hebt of activiteit die je niet wil missen, spreek dan met jezelf af om de work-out op een andere dag in te halen als dat kan. Als dat echt niet lukt, is het belangrijk om jezelf niet te verwijten dat je niet hebt kunnen sporten. Life goes on.  Nobody died.
Ook als je ziek wordt of echt nood hebt aan een dag extra rust, moet je dit gewoon erkennen. It is what it is. Je pikt gewoon de draad terug op erna. 

4) Hou je vooruitgang bij

Motivatie om te sporten krijg je ook automatisch wanneer je vooruitgang merkt. Dit is voor mij de belangrijkste motivator zelf 🙂 !
Persoonlijk vind ik niets leuker dan bij te houden hoe mijn conditie erop verbetert. Dit kan op verschillende vlakken zijn: je hartslag in rust die daalt, spiermassa erbij, vetmassa eraf, merken dat je langer kan sporten aan een intensiever tempo,…. noem maar op. Ik heb al eerder verteld dat ik een Fitbit charge 2 heb gekocht vorig jaar . Dit is een activity tracker waarmee ik al mijn activiteiten in bijhoudt.  Echt, ik kan niet meer zonder. Wat doet de Fitbit precies?

  • Houdt al je activiteiten bij (sport, maar ook als je gewoon recreatief gaat wandelen bijvoorbeeld)
  • Telt je stappen
  • Meet je hartslag gedurende de hele dag
  • Analyseert je slaappatroon (hoe diep je slaap, hoe lang enzvoorts)
  • Laat je toe je gewicht en lichaamssamenstelling makkelijk bij te houden
  • Voor de vrouwen: je kan ook je menstruatiecyclus en dergelijke tracken
  • Je kan er je waterconsumptie in bijhouden alsook je calorieën

FYI: Ik kocht mijn Fitbit een jaar geleden voor €150 op Bol. Hij is nu iets goedkoper, omdat ondertussen de Charge 3 uit is. Onderaan deze post vind je een link met meer informatie.

Dat waren alvast enkele tips om je motivatie te behouden om te gaan sporten….als je zelf nog tips hebt, laat deze zeker achter in de reacties! 🙂

Laat gerust een reactie achter :-)

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.